Egy új kutatás újabb bizonyítékot nyújt arra, hogy a dajkanyelvre (anyák által gyakran használt játékos, túlzásba vitt beszédforma, amit babáikhoz beszélve használnak) adott szokatlan reakció segíthet az autizmus spektrumzavarral (ASD) élő totyogó korú gyerekek felismerésében.
Karen Pierce és mtsai szemkövető technológiát alkalmaztak 653, 12-48 hónapos kor közötti totyogó gyermek vizsgálatához. A gyerekeknek két rövid videót mutattak egymás mellett: az egyiken egy nő beszélt dajkanyelven, a másikon vagy egy forgalmas autópálya, vagy absztrakt formák voltak elektronikus zenével kísérve. A gyerekek tekintetének iránya határozta meg, hogy meddig játszottak le egy videót.
A kutatók eredményei szerint a nem ASD-s gyerekek következetesen több érdeklődést mutattak a „dajkanyelvű” videó iránt, az idejük kb. 80%-át töltve ennek nézésével. Az ASD-vel diagnosztizált kisgyerekek sokkal kevésbé voltak következetesek, a „dajkanyelvű” videóra való fókuszálás az idő 0-100%-a között mozgott. Azoknak a gyerekeknek a részhalmazában, akik az idő kevesebb mint 30%-ában fókuszáltak a dajkanyelvű videóra, pontosan azonosítható volt ezzel a méréssel, hogy ASD-jük van.
Azoknak a gyerekeknek, akik ASD-sek, de így is az idő nagy részében a dajkanyelvű videóra figyeltek, magasabb volt a szociális és nyelvi készségeik szintje, mint a kevésbé figyelmes ASD-s társaiké.
Pierce hozzáteszi, hogy „Tudjuk, hogy minél hamarabb el tudjuk kezdeni a kezelést, annál valószínűbb, hogy hatékony lesz, de a legtöbb gyerek csak 3-4 éves korban kap hivatalos diagnózist.
Reális igény van könnyű és hatékony diagnosztikai eszközökre, melyeket kisebb gyerekeknél is tudunk alkalmazni, és a szemkövetés egy nagyszerű kezdet.” Továbbá, a kutatók szerint a szemkövető tesztek segítséget nyújthatnak az ASD biológiai altípusainak felfedezésére is.
Az új kutatás a kutatók korábbi vizsgálatának egy kiterjesztése (lásd ARRI 2022, 1. szám).
Abban az agyi képalkotó vizsgálatban azok az ASD-s totyogó korú gyerekek, akik a legkevésbé figyeltek a dajkanyelvű beszédre, az idegi funkcionális aktiváció legalacsonyabb szintjét mutatták a beszéd-feldolgozó régiókban, és gyengébb nyelvi képességeket mutattak, mint a dajkanyelvre jobban figyelő társaik. Ezzel szemben, a tipikusan fejlődő kisgyerekek és totyogók mutatták a legerősebb idegi válaszokat és affinitást a dajkanyelvre.
—
“Level of attention to motherese speech as an
early marker of autism spectrum disorder,” Ka-
ren Pierce, Teresa H. Wen, Javad Zahiri, Charlene
Andreason, Eric Courchesne, Cynthia C. Barnes,
Linda Lopez, Steven J. Arias, Ahtziry Esquivel,
és Amanda Cheng, JAMA Pediatrics, 2023.02.08.
(free online). Cím: Karen Pierce, Department of
Neurosciences, University of California, San Di-
ego, 8110 La Jolla Shores Dr., La Jolla CA 92037,
kpierce@health.ucsd.edu.
—
“Toddlers’ attention to ‘motherese’ speech may
be used to diagnose autism”, hírközlés,University
of California San Diego, 2023.02.08.
—és—
“Neural responses to affective speech, inclu-
ding motherese, map on to clinical and social eye
tracking profiles in toddlers with ASD,” Yaqiong
Xiao, Teresa H. Wen, Lauren Kupis, Lisa T. Eyler,
Disha Goel, Keith Vaux, Michael V. Lombardo,
Nathan E. Lewis, Karen Pierce, és Eric Cour-
chesne, Nature Human Behavior, 2022.01.03.
(online). Address: Yaqiong Xiao, AutismCenter
of Excellence, Department of Neurosciences,
University of California, La Jolla, CA92093,yaq.
xiao@gmail.com.
—és—
“When mom talks, are infants withASD lis-
tening?”, hírközlés, University of California San
Diego, 2022.01.03.