A gyermekkori alvásproblémák összefüggésben állnak az ASD-vel, az autizmus jellemzőivel és a szociális figyelem változásaival

Egy új vizsgálat az Egyesült Királyságból azt mutatja, hogy a gyermekkori alvásproblémák segítséget
nyújthatnak a későbbi szociális készségek hiányának, illetve az autizmus és az autizmus jellemzőinek
előrejelzésében gyermekeknél.
Jannath Begum-Ali és munkatársai 164 olyan gyereket vizsgáltak, akiknek elsőfokon voltak vagy nem
voltak autizmus spektrumzavarral (ASD) és/vagy figyelemhiányos/hiperaktivitási zavarral (ADHD) élő
rokonaik. A kutatók 5, 10 és 14 hónapos korukban értékelték a gyerekeket, elemezve a nappali és
éjszakai alvási kérdéseket, beleértve a nappali/éjszakai alvás időtartamát, a nappali szundikálások
számát, az éjjeli ébredések gyakoriságát, illetve az elalvási problémákat.
A kutatók arról számolnak be, hogy „14 hónapos korukra az olyan gyerekek, akiknek volt ASD-s (de
nem ADHD-s) elsőfokú hozzátartozója, alacsonyabb [rosszabb] éjszakai alvási pontszámokat mutattak,
mint azok, akiknél nem volt ASD a családi előzményében; a gyerekek alacsonyabb pontszámai a
későbbi ASD diagnózishoz, csökkent kognitív képességhez, 3 éves korban fokozott ASD-tünetekhez és
fejlődő szociális figyelemhez (pl. arcok figyelése) is kötődtek.” A nappali alvással nem figyeltek meg
összefüggést.
Arra következtetnek, hogy „Az alvás egy megvalósítható cél lehet a korai intervencióra ASD-s családi
előzménnyel rendelkező gyermekeknél, különösen 14 hónapos kor körül.”

“Infant sleep predicts trajectories of social attention and later autism traits,” Jannath Begum-Ali, Louisa K. Gossé, Luke Mason, Greg Pasco,
Tony Charman, Mark H. Johnson, Emily J.H. Jones, és a The STAARS Team, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 2023. március (free
online). Cím: Jannath Begum-Ali, Centre for Brain and Cognitive Development, Birkbeck, University of London, Henry Wellcome Building,
Birkbeck University of London, Malet Street, London, WC1E 7HX, UK, jannath.begum.ali@bbk.ac.uk.