Egy új vizsgálat szerint a nem, vagy csak minimálisan beszélő autizmus spektrumzavaros (ASD)
gyerekek lényegesen többet érthetnek a nyelvből, mint amennyi nyelvalkotásra képesek.
Yanru Chen és munkatársai közel 1600 autista és alacsonyszintű verbális készségekkel rendelkező
gyermek adatait elemezték. A kutatók megállapították, hogy a gyerekek 25%-a jobb receptív (fogadó)
nyelvi készségeket mutatott az expresszív (kifejező) nyelvi készségekhez képest.
Chen szerint „Vizsgálatunk során szülői beszámolókat és standardizált nyelvi méréseket is
alkalmaztunk, és megállapítottuk, hogy a szülői beszámolók megfelelőbbek voltak a nyelvi eltérések
rögzítésére [ezeknél] az egyéneknél, mint a standardizált mérések.”
Megjegyzi, hogy „Az eredményeink kiemelik annak fontosságát, hogy támogassuk a nyelvértés
fejlesztését [ezeknél] az egyéneknél. A klinikusoknak és terapeutáknak figyelembe kellene venniük
ezeket a készségeket az intervenciók megvalósításának tervezésekor, ezzel olyan útmutatókat
nyújtva, melyek elég egyszerűen és világosan érthetőek, így [a gyerekek] a legtöbbet tudják kihozni
az intervenciókból.”
A kutatók azt is megállapították, hogy a jobb motoros és szociális készségekkel rendelkező gyerekek
nagyobb valószínűséggel értették meg azt, amit az emberek mondtak, még akkor is, ha nem
beszéltek. Chen azt javasolja, hogy a szociális és motoros készségek fejlesztésének beépítése a nyelvi
intervenciókba előnyös lenne, és szerinte „Ez számos szorosan kötődő fejlesztési terület
integrálásával lehet, hogy optimalizálná az intervenciók általános eredményeit.”
—
“Kids with nonverbal autism may still understand much spoken language,” Dennis Thompson, Medical Xpress. Chen és munkatársai a
kutatásukat az éves INSAR konferencián mutatták be 2023. májusában. Cím: Yanru Chen, yanru@bu.edu.