Egy metaanalízis szerint van néhány előnye a D-vitamin pótlásának, de nincs hatással az ASD fő tüneteire

Egy új, kínai kutatók által végzett metaanalízis szerint a D-vitamin pótlása segíthet az autizmus
spektrumzavarral (ASD) élő gyerekek sztereotipikus viselkedésének csökkentésében, de úgy tűnik,
hogy nincs hatással a fő tünetekre vagy az egyidejűleg fennálló betegségekre.
Min Zhang és munkatársai hat randomizált, kontrollált vizsgálat adatait elemezték a metaanalízisük
során. A vizsgálatokban összesen 176 ASD-vel élő gyermek vett részt. A kutatók arról számolnak be,
hogy az Aberrant Behavior Checklist [aberráns viselkedést vizsgáló skála] és a Social Responsiveness
Scale [Szociális Válaszkészség Skála] segítségével mérve nem észleltek szignifikáns különbségeket a fő
tünetek és az egyidejűleg fennálló betegségek tekintetében a D-vitaminpótlásban részesülő
csoportok és a placebót kapó csoportok között. Viszont azt állítják, hogy „A GARS-2 [Gilliam Autism
Rating Scale – 2. verzió] skálát alkalmazó vizsgálatok körében szignifikáns különbség volt a
sztereotipizált viselkedési formákban a csoportok között.”

A kutatók szerint az elemzésük azt mutatja, hogy azok a gyerekek, akiknél a vizsgálatok konklúziója
idején a legmagasabb volt a D-vitaminszint, nagyobb fokú javulást mutattak, mint azok, akiknél
alacsonyabb volt a szint. Így azt javasolják, hogy a klinikusoknak vagy a kutatóknak mérniük kellene a
D-vitaminszintet a pótlás előtt, közben és után. Azt is állítják, hogy az életkor is egy tényező lehet,
mivel néhány kutatás jobb eredményeket mutat azoknál az ASD-s gyerekeknél, akik 3 éves koruk
előtt D-vitamin kiegészítőket kapnak. „A bevont vizsgálatokban a legtöbb résztvevő ötévesnél
idősebb volt,” ahogy megjegyzik, „és lehetséges, hogy kevesebb idegvédelem és előny származhatott
a D-vitamin pótlásából, mert az idegi hálózatok ezeknél a résztvevőknél már kialakultak, ami arra
utal, hogy a D-vitamin pótlását olyan korán kell elkezdeni, amilyen korán csak lehetséges.”
A kutatók arra figyelmeztetnek, hogy bár ez egy metaanalízis volt, az alanyok száma viszonylag kicsi
volt, és nagyobb szabású vizsgálatokra van szükség a D-vitaminpótlás hatásosságának
meghatározására ASD-s egyéneknél.

_

“Effects of vitamin D supplementation on children with autism spectrum disorder: A systematic review and meta-analysis,” Min Zhang,
YiRan Wu, ZhaoXu Lu, MeiYan Song, XiaoLan Huang, LaLa Mi, Jian Yang, és Xiaodai Cui, Clinical Psychopharmacology and Neuroscience,

  1. május (free online). Cím: Min Zhang, Beijing Municipal Key Laboratory of Child Development and Nutriomics, Capital Institute of
    Pediatrics, No. 2 Yabao Road, Chao Yang district, Beijing 100020, Kína, mmisagirl@foxmail.com.